Exercise Tempur Nafsu : Sebelum Hari Kesembilan

Sunday, August 30, 2009 at 10:11 AM
Makin hari aku berpuasa makin terduga dibuatnya..mane xny, dgn PSM, assgmt lagi...mlm nk terawih lagi, ngn2k lagi, penat lagi...dan yang paling menduga aku ialah nafsuku sendiri....

Nafsu, sebab ko la hidup aku da mcm ketinggalan sgt....ko sering cuba nak menguasai diri aku...ye la...dlm bnyk keadaan ko la yg menang.....dan kemenangan ko 2 la yg menambah beban pd diri
aku...ko la punca aku jd mls, 'cuci mata', nak tido je, mlas berusaha tpi nak menang je....ya ALLAH...kuatkanla aku...

Aku ade time terfikir jgk tau, mana perginy diri ak yg agak hbt...kuat ingtan masa form 4 n form 5 dlu...yg rajin ke surau pd wk2 subuh...yg mengimami solat subuh pd hari jumaat dgn surah-as Sajadah...yg hafal surah2 yasin, as-sajadah, al-waqiah, al-naba, al-mulk...yg khatam Quran kurang2 setahun sekali mane perginya aku yg itu ... mane..... argh ....sungguh...aku da ditipu oleh nafsuku selama ini...mana perginy aku
dlu yg rajin bpuasa sunat....dan mana perginy aku dlu yg mmpu mlwn nfsu yg melampau thdp ppuan...astaghfirullah... kdg kala aku ade terfikir...adakah ak benar2 amalkan ape yg ak thu...prinsip2 hdp Islamiah yg aku pelajari dari surah al-mukminun...dari hasil tulisan hasan al-bana....dahulu ye...aku agk menjurus ke arah itu...sekarang? masya-ALLAH....

-teruk...makin tua makin teruk...walhal rumah kata pergi...kubur kata mari....bertaubatlah aku-

-sekian-

3 Komentar

  1. mar Says:

    sesungguh syurga itu mahal...
    ia perlukan usaha yang amat kental..
    jgn putus asa dan jangan sedih..
    ketahuilah dan rasailah setiap kali dpt melawan nafsu atau kehendak burukmu, ia satu kemenanagan sebenar buat mu..

    perhati, amati dan hayatilah janji2 NYA buat mu...kerana sesungguhnya janji NYA itu pasti... wallahua'lam..

  2. Salam Din...

    pekabo iman?

    kawe berpesan pd diri sendri dan jg demo sma2 kta ambil kesempatan madrasah Ramadhan pd kali ni utk kta tundukkan nafsu...,

    nafsu akan lemah apabila perut kta kosong (puasa),

    kuatkan semangat!
    jangan lupa sentiasa banyakkan masa utk tadabbur(dekatkan diri) pada Allah s.w.t,

    sama ada banyakkan zikir istighfar, solat wajib mahupun sunnat, doa dan lain-lain...

    yakinla! klu terdetik dlm hati kta bhwa nafsu itu adalah musuh kta, nescaya masih ada iman dlm diri kita....

    sentiasa doala mudah2an Allah kurniakan @ kekalkan taufik dan hidayah dalam diri kita.....

    selamat bermujahadah!

  3. mofas Says:

    salam prebet...
    pergh mantap ah artikel ko..aku suka tang word 'cuci mata' tu..haha
    ketawa besar aku...

    xde ape aku nk nasihatkan...dah ada 2org bg nasihat bermakna pd ko

    kuatkan mujahadah.