Sebuah Analogi

Tuesday, November 10, 2009 at 8:08 AM
Susah aku nk kate tpi aku akhir2 ni suka bt analogi aku sendiri tentang dugaan yang mendatang dlm life aku ni especially yg menyenth bab2 hati, emosi dan nafsu aku ni....aku sering tbyg2 analogi dgn ape yg aku alami sekarang ni dgn apa yg berlaku dalam dinasti Uthmaniyyah sebelum kejayaan penaklukan KOSTANTINOPLE tu tercapai.....

ok2...aku bg perbandingan.....

First

Klu diikutkan sejarah klu x silap aku la...KOSTANTINOPLE 2 sblum ditawan, kota2 di sekitarny itu ditawan terlebih dahulu.....dan analoginya pd aku menjadi begini; KOSTANTINOPLE 2 ibarat hati aku....klu aku nk tawannya aku kena lah dlu tawan apa2 di sekitarnya (punca2 keiinginan nafsu...sifat x elok dll)

Second

Bukan sekali serangan je KOSTANTINOPLE 2 berjaya ditawan... KOSTANTINOPLE 2 kota yg kebal dan dikawal oleh kira2 40 000 ke 60 000 askar2 byzantine yg bragama kristian.....cubaan demi gagal...tpi sbb x putus asa dan taktik yang luar biasa mengatasi kebiasaan dengan izin ALLAH, kota tu bjaya ditawan.....analoginy pd ak....come on...wake up....if sesekali aku terjatuh...kalah n ape2 je yg berkenaan dgn kekalahan dalam diri aku terhadap nafsu terutamanya, jgn give up atau jd lemah dgn mudah2....bgun semula....jatuh...bangun lagi...jatuh...bangun lagi dan begitulah seterusny smpi ak meninggalkan dunia ni....insyaALLAH, dgn istiqamah n kesabaran, aku akan berjaya jg akhirny....yakinlah itu...KOSTANTINOPLE 2 pown amek mase 800 tahun bru bjya ditawan ni kan pulak diri kau sendiri yg hdp x smpi pn 100 tahun.

Memang x sia2 la aku gi kP2i yg kelab Iqra' anjurkan sblum final dlu....sedikit sbnyk 2 jd motivasi ak selama ni yg main jatuh bangun jatuh bangun....sesungguhnya sejarah 2 amat bermakna kalau dijadikan pengajaran tpi masih ramai yg kata sejarah 2 amat bosan (wlupn ak sndiri mengaku sejarah MALAYSIA ni mmg bosan)...hurm, mungkin kerana penceritaanny atau tokok tmbh yg menyebabkn ianya jauh lari dari fakta sbnr dan akhirnya jd membosankan....

Xpelah, at least aku ade la kjdian alam ini yg jd sumber motivasi dlmn bg ak....drpd aku dpt motivasi dari bnd2 x berfaedah...sekurang2ny Dinasti Uthmaniyyah pada 1453 mengajar aku erti ketabahan selain dari Rasulullah S.A.W....

“..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”
(Hadis riwayat Imam Ahmad)

- sekian -

0 Komentar